Alleen pagina één telt

Alleen de hoogste rankings doen ertoe. Die worden gezien en daar wordt het meeste op geklikt. Dus voor uw meest cruciale diensten en producten is het streven om op pagina 1 te komen. En als het even kan ook bovenaan, positie 1.

In de praktijk zijn er tientallen, misschien zelfs honderden (of nog veel meer) bedrijven en websites die precies dat óók willen. Op positie 1. Er is dus veel concurrentie om op pagina 1 te komen, en helemaal op positie 1.

En ja, die posities zijn belangrijk. En ja, het is lastig om op pagina 1 en op positie 1 te komen. Vaak zie je dat grote websites die al lang bestaan, met heel veel goede content en vele verwijzingen op die positie 'neergezet' worden door de zoekmachines. Die positie 1 is vaak bezet door een pagina die zo 'sterk' is dat het praktisch heel lastig wordt om het nog beter te doen. Nee, niet onmogelijk, maar de investering die je zou moeten doen om dat te bereiken is niet naar verhouding.

Maar wat als die positie 1 heel lastig wordt?

Het goede nieuws is dat elke pagina 10 posities heeft. En dat zeker de eerste 4 á 5 posities wel degelijk ook een goede kans maken om aangeklikt te worden. Kijk of het mogelijk is om die posities te bereiken. En er is meer goed nieuws. Een linkje op een zoekresultaten- pagina bestaat uit meer dan een linkje alleen. Zo'n vermelding in de zoekresultaten bestaat uit een koptekst met link, daaronder de URL naar de specifieke pagina, en weer daar onder staat tekst. Het mooie is nu dat te tekst op die kop, in de URL en de tekst daaronder (tot op zekere hoogte) beïnvloedbaar zijn. U bepaalt wat daar staat. Deze gegevens hebben invloed op de keuze welke vermelding aangeklikt wordt. Als u ervoor zorgt dat daar precies de goede tekst staat, dan maakt u wel degelijk nog een goede kans dat er op uw pagina geklikt wordt, ook als die niet op positie 1 staat.

Hoe kun je dat beïnvloeden en hoe bepaal je wat daar zou moeten staan?