Als u 'B to B' business bedrijft, dan heeft u waarschijnlijk te maken met een DMU
Een DMU is een groep mensen die allemaal invloed hebben op een beslissing. Dit kan een grote groep zijn, maar dat hoeft niet. Bij bedrijven worden kleine beslissingen, of beslissingen binnen een bepaald budget, genomen door 1 persoon. Maar heel vaak zijn er meerdere personen die invloed hebben.
Voorbeeld: het afsluiten van een nieuw meerjaren contract voor het IT beheer.
In een wat groter bedrijf zal de IT- manager, iemand van inkoop, een financieel controller, de directeur zich daar hoogst waarschijnlijk mee bemoeien. En allemaal hebben ze hun eigen belang. De IT- manager wil goede inhoudelijke afspraken, de inkoop waakt ervoor dat er bij deze grote aankoop vooral een goede deal gemaakt wordt. De controller wil weten hoe de kosten verantwoord worden. De directeur let op de reputatie en kijkt naar betrouwbaarheid op lange termijn van de mogelijke nieuwe leverancier. Al deze personen hebben een specifieke 'rol' in deze aankoop. Voor u is dat heel belangrijk. Als deze individuele personen gaan kijken naar welke 'deal' de voorkeur uit gaat, heeft u het liefste dat ze allemaal uw voorstel kiezen.
Het is belangrijk om voor de verschillende rollen en belangen de juiste informatie op de juiste locatie beschikbaar te hebben.
Precies zodat de juiste informatie door de persoon gezien wordt waarvoor het bedoelt is. Het is dus belangrijk te weten hoe zo'n DMU in elkaar zit en wat elke individu belangrijk vindt. Want dan kun je ook zorgen dat iedereen precies die informatie krijgt die nodig is.
Door een paar (potentiële) klanten te bezoeken en te kijken hoe een beslissing binnen een DMU tot stand komt kun je heel veel inzicht krijgen. Daarmee kun je de communicatie goed afstemmen op wat nodig is, zodat úw voorstel, product of dienst het meeste kans maakt om binnen de DMU het meeste 'gewicht' te krijgen en uiteindelijk ook de opdracht binnen te halen.
Zo, nu weet u wat een DMU is en wat u moet doen. Maar hoe pak je dat aan? Nu is het tijd om ons eens te contacten.